Förlossningsberättelse

Vaknade på natten mellan 23-24 November (söndag-måndag) av att jag hade ont i magen som magknip. Försökte gå på toaletten men ingenting hjälpte. När jag även började känna som mensvärk i ryggen började jag kolla på klockan hur ofta jag fick ont. När jag märkte att det kom var 5:e minut så ringde jag till förlossningen och berättade hur jag kände,klockan var då 4.15.
De sa åt mig att ta 2 alvedon och försöka vila. Jag tog alvedonen och la mig i sängen.Fick mer och mer ont och kl 6 ringde jag igen. De sa åt mig att ta en dusch och försöka vänta till jag hade så ont att jag inte kunde prata när jag fick en sammandragning.
Jag gick upp och tog en dusch,vad skönt det va att ha varma strålar mot magen när det var som värst!
När klockan var 7 kunde jag inte hålla mig längre,ringde till förlossningen och sa att jag ville komma in och kolla om det var på gång eller inte.
Åkte och lämnade hundarna hos svärmor och va på förlossningen kl 8.30.

Kl 10 kom barnmorskan och kände på mig och jag var då öppen 4 cm.
Jag bestämde mig då för att ta ett bad. Jag badade medans Sibbe vilade på sackosäckarna som fanns där inne. Sköterskan hade lagt lavendelolja i badet och tänt ljus,var jätte mysigt!Barnmorskan kom in efter var 15 min för att lyssna på hjärtljuden och allt var bra!

Kl 12 kände hon efter igen och jag hade då öppnat mig till 5-6 cm.
Jag hade sagt tidigare att jag gärna ville ha epidural så de hämtade nu narkosläkaren.
han kom in på rummet kl ca 12.30-13. När han höll på att tvätta rent ryggen så blev mina sammandragningar allt starkare och jag kunde känna att bebisen var på väg. De tog in barnmorskan och jag var på öppen 10cm så det var ingen meningen för narkosläkaren att fortsätta.
Sammandragningarna blev allt starkare och barnmorskan ökade på lustgasen. Ett tag tog jag för mycket lustgas och var på väg bort,barnmorskan fick slå mig på kinden och Sibbe pratade med mig.
På radion spelades just då "joline" och det hördes som en hackande skiva,sibbes och barnmorskans röst hackade sig fram, och jag trodde att det var slutet för mig!

När jag till slut vaknade till tyckte inte barnmorskan att jag skulle ha mer lustgas så när krystvärkarna kom kl. 13.44 fick jag klara mig utan någonting och kl 13.55 var vår prins ute!
Helt underbart att känna han mot mitt bröst och höra han skrika! Smärtan försvann direkt :D

Sibbe klippte navelsträngen och efter det låg lillen och tuttade lite.
Efter de hade vägt honom så satte Sibbe på hans första blöja och kläder!

När vi sedan fått vår "fika" så fick vi gå in till vårt rum.

Första natten fick Sibbe stanna över och han tog hand om lillen hela natten så jag fick vila, han är världens bästa!

På torsdagen 27 november åkte vi hem ifrån bb, det kändes väldigt konstigt att gå ut därifrån och dessutom att man nu skulle ta hand om detta lilla underverk aldeles själva!
Första natten hemma tyckte jag va jobbig och jag undrade om jag verkligen skulle klara av detta, men på morgonen efter så va allt bra och har rullat på fint efter det :)
Sebastian  nyföddSebastian och stolt pappaPappa klär på sebastianPappa,sebastian o fikat :)Mamma o sebastian


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0